Αγορά γάλακτος: Δίδυμη κρίση χτυπά τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες

Οικονομία


Αντιμέτωπες με το υψηλό κόστος παραγωγής και τη μείωση της κατανάλωσης λόγω των ανατιμήσεων οι βιομηχανίες του κλάδου

γράφει η Ξανθή Γούναρη

Σε τεντωμένο σκοινί ισορροπούν αυτή την περίοδο οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, αντιμέτωπες με μια δίδυμη κρίση: Από τη μια πρέπει να διαχειριστούν το υψηλό λειτουργικό κόστος λόγω του ράλι στις τιμές του γάλακτος, της ενέργειας και των υλικών συσκευασίας, ενώ από την άλλη τη μειωμένη ζήτηση για επώνυμα προϊόντα, καθώς οι ανατιμήσεις έχουν βάλει φρένο στην ανάπτυξη, με τους καταναλωτές να στρέφονται στα φθηνότερα private label ή στα χαμηλότερης τιμής λευκά τυριά αντί για τη φέτα.

Στην κατηγορία του φρέσκου γάλακτος συνεχίζεται η πτώση στις πωλήσεις για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά (το 2021 η υποχώρηση έφθασε το 10,7%) ενώ μειωμένες είναι οι πωλήσεις στο γιαούρτι και στα τυριά.

Διαβάστε επίσης: Στροφή προς την ιδιωτική ετικέτα λόγω ακρίβειας

Πτώση πωλήσεων

Με βάση τα στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων στα γαλακτοκομικά, οι πωλήσεις σε όγκο εμφανίζονται μειωμένες κατά 6-11% το α’ εξάμηνο του έτους ανάλογα με το προϊόν.

Το αντίθετο συμβαίνει βέβαια στις πωλήσεις σε αξία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τιμές στα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως και στα αβγά, στο ψωμί, στα δημητριακά, στα κρέατα, στα λάδια και στον καφέ σημειώνουν ταχύτερη άνοδο σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες παρότι τον Ιούλιο υπήρξε συγκράτηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο 11,6%.

Συγκεκριμένα, στα γαλακτοκομικά και στα αβγά τον Ιούλιο οι τιμές ανέβηκαν κατά 16,4% σε ετήσια βάση, όταν τον Ιούνιο είχαν ανέβει 15,5% και τον Μάιο 14,1%.

Η πίεση

Η πορεία των οικονομικών μεγεθών των μεγάλων παικτών της αγοράς γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων αποκαλύπτει το μέγεθος των πιέσεων.

Με βάση τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της ΦΑΓΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2022 ο τζίρος της στην ελληνική αγορά υποχώρησε κατά 9,7% παρά το γεγονός ότι προχώρησε σε αύξηση της μέσης καθαρής τιμής πώλησης των προϊόντων της κατά 15,7% σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις της σε όγκο υποχώρησαν το πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς 16,3%.

Την ίδια ώρα τα κέρδη της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη εμφάνισαν κάθετη πτώση το 2021 και σε επίπεδο ομίλου διαμορφώθηκαν σε 1,25 εκατ….



Πηγή: Source link